Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte portál Genus. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Další premiéra v DFXŠ: Sedmero krkavců jako taneční psychologické drama ve stylu filmaře Burtona

02. 09. 2020 | 16:49

Sedmero krkavců jako taneční psychologické drama nastudoval balet libereckého divadla F. X. Šaldy. Vzniklo na motivy pohádky Boženy Němcové a bratří Grimmů a také ve stylu amerického filmového režiséra Tima Burtona. Novinářům to dnes řekl režisér a jeden z tvůrců představení Richard Ševčík.

sedmerokrkavcu6
Foto: Artur Irma

"Nechceme kopírovat Tima Burtona, chceme se mu ale trochu podobat," uvedl Ševčík. V Burtonově duchu je stylizované představení kostýmově i scénograficky. Inspiraci například našel Ševčík v Burtonově filmu Střihoruký Edward při hledání toho, jak budou ztvárnění krkavci.

Sedmero krkavců bude mít premiéru v Liberci v pátek. Hrdinkou příběhu je dívka Bohdanka, která na sebe bere těžký úkol. Pokusí se zachránit svých sedm bratrů - krkavců, a zbavit je prokletí, které na ně v návalu vzteku před lety uvrhla jejich matka. V hlavní roli Bohdanky se představí Španělka Nuria Cazorlaová Garcíová a roli krále ztvární australský tanečník Rory Ferguson. Podle vedoucí souboru Mariky Mikanové jde o velmi náročné představení k nastudování pro tanečníky. "Mají těžké party, pohybový taneční slovník je náročný," uvedla.

Foto: Artur Irma

Důležitou roli v představení hraje hudba, složil jí skladatel a textař Jan Matásek. "Je to syntéza všech různých scénických stylů," uvedl. Nejpůsobivější budou podle něj zřejmě nahrávky nazpívané sedmičlenným sborem chlapců. "A pak samozřejmě ty v dramatických chvílích. Scény, ať už násilné, nebo tam, kde se vykonává nějaká spravedlnost na zlých postavách," dodal. Diváci podle něj uslyší i hlasy skutečných krkavců, nahrávky byly vytvořené přímo pro představení.

Podle autora scény Luďka Hory představení není moderna ani klasika, ale něco mezi tím. "Dekorace jsou vymyšlené tak, aby s nimi mohli tanečníci fungovat a pohybovat si s nimi. A jsou zakomponované do tanečních čísel," uvedl Hora. I dekorace jsou v Burtonově stylu, doplněné jsou projekcí.

Foto: Artur Irma

I když jde o taneční psychologické drama, je podle Ševčíka vhodné i pro děti. "Spousta dětí vidí horší věci," uvedl. V Liberci je to pro něj druhé představení, které připravil pro baletní soubor s Matáskem. Před dvěma lety bylo prvním zpracování povídky Charlese Dickense Vánoční koleda.

čtk