Trienále Jablonec 2020 otestovalo přístavbu krystalu na výbornou, přesvědčte se sami!

22. 06. 2020 | 0:00

O víkendu byla v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou zahájena výstava TRENDY.DESIGN.PRODUKCE, stěžejní část Mezinárodního trienále skla a bižuterie Jablonec 2020. Navštívit byste ji tentokrát měli nejen proto, že opět originálním způsobem mapuje, co se ve světě skla aktuálně děje, ale možná ještě spíše kvůli tomu, že se poprvé můžete podívat do nové přístavby muzea ve tvaru krystalu a posoudit, jak si nekonvenční architektonické řešení rozumí s expozicí.

Na zahájení výstavy se přijel podívat i architekt Michal Hlaváček, z jehož ateliéru návrh jabloneckého krystalu pochází, a byl nad míru spokojen. „Jsem rád, že se potvrdilo, že ten prostor je dobře architektonicky formulovaný ve smyslu univerzální použitelnosti pro tento typ výstav,“ pochvaloval si.Takto vypadá krystal zabydlený svítícími exponáty. Hlaváček, podepsaný například i pod stále probíhající revitalizací Severočeského muzea v Liberci, ještě dodává: „Když vejdete do krystalu a před vámi se objeví ohromný prostor údolí a panorama Petřína, to je ten základní potenciál. Je to lepší, než jsem si to představoval.“Ačkoliv hustě pršelo, návštěvnost byla hned první den velmi slušná.Má naprostou pravdu, expozice svítidel je umístěním do vyhlídkového patra krystalu povýšená na vyšší level. Architektura proskleného prostoru nabízí pohled na lustry pokaždé v jiném kontextu. Na jedné straně tvoří pozadí listoví stromů, na straně druhé je dán prostor secesní fasádě muzea a mezi tím můžete svítidla obdivovat zavěšená nad panoramatem jižního obzoru Jablonce.  Mezi prvními hosty byl i Jiří Čeřovský, primátor Jablonce n.N. Výstavou ho provází hlavní kurátor Petr Nový.Milada Valečková, ředitelka muzea, trnitou cestu ke kýženému výsledku komentuje slovy: „Američani pro to mají pojem, když se sny mění ve skutečnost, a to přesně sedí. Já si teprve předevčírem uvědomila, že jsme se z našeho snu probudili do té skutečnosti.“ Svítidla firmy Sans Souci s.r.o. (produkce).

Přístavba (viz naše obrazové reportáže ZDE a ZDE) má šanci povýšit na úplně novou úroveň i centrální část Jablonce mezi Nisou a muzeem. Tady výsledek záleží na úspěšné realizaci projektu nového autobusového nádraží. Primátor Jiří Čeřovský, který rovněž patřil mezi první návštěvníky sobotní premiéry Trienále Jablonec 2020, je optimista. Tvrdí: „Věřím, že to dopadne. Na radnici všichni, opravdu všichni, dělají vše proto, aby úskalí, která se na takovéto projekty vždy vážou, byla překonána. Pochopitelně, že zásadní jsou finance. Když se ale podaří získat dotace v očekávaném objemu, tak jsem přesvědčený, že v roce 2023 bude stavba stát, bude plně funkční, a věřím, že celkové řešení bude urbanisticky tvořit zajímavý celek a dotvoří střed města.“Náušnice, HG Atelier Design. Sympatické je že všechny exponáty byly vybaveny QR kódy, které odkazovaly na stránky výrobců.

Trienále se letos koná již popáté, ale v současné formě potřetí, protože první dva ročníky akcentovaly šperk jako doplněk oděvu a navazovaly tím na slavné Mezinárodní výstavy skla a bižuterie pořádané v 60., 70. a 80. letech minulého století v Jablonci nad Nisou a dále na předchozí výstavy muzea (viz www.msb-jablonec.cz). Designový exponát firmy BROKIS, design Lucie Koldová.Výstava TRENDY.DESIGN.PRODUKCE je stěžejní součástí trienále od roku 2014. Stala se největší evropskou nekomerční přehlídkou současného skla. Letos je zastoupeno osm desítek účastníků z osmi zemí světa. Obdivovat můžete tři sta exponátů. Další exponáty čekají na návštěvníky v tradičních prostorách muzea.Milada Valečková vysvětluje princip hlavní výstavy: „My si vyhlédneme značky, které na českém trhu za poslední tři roky přišly s něčím novým a zajímavým. Ty pak oslovíme s nabídkou účasti na této výstavě s tím, že oni sami si vyberou produkty, které chtějí vystavit, a sami určí, co považují za trend, co za design a co spadá pod produkci.“ Produkce ateliéru Bystro Design.Úspěšnost v tomto oslovování má muzeum asi devadesátiprocentní. Nikoliv proto, že by firmy neměly zájem, ale proto, že třeba zrovna nemají nic, co by v Jablonci fyzicky vystavily, což je letos například případ Lasvitu v oblasti svítidel. V posledních letech se tato firma zabývala velkými instalacemi na klíč, takže neměla svítidlo, které by ji zde mohlo fyzicky prezentovat.Lasvit nevyrábí jen impozantní osvětlovací tělesa, ale též například stylové skleničky.

Petr Nový, ředitel pro odbornou činnost muzea a hlavní kurátor, letošní výstavu TRENDY.DESIGN.PRODUKCE charakterizuje takto: „Tento ročník je určitě nejbarevnější v tom smyslu, že to je asi nejpestřejší sestava firem, kterou jsme tu měli, což samozřejmě souvisí i s tím, které firmy na trhu jsou a s čím designeři přijdou. A tím, že se trienále koná již potřetí, tak si již velmi dobře rozumíme i v tom, jakým způsobem výstavu obeslat, že to není ani veletrh, ani artová přehlídka, ale že to je společná výstava českého a zahraničního skla, bižuterie, šperků, kde každý vystavující má za sebe říci, toto je podle mě trend, toto design a toto produkce.“ Některé nápady jsou vyloženě hravé. Například designové kousky z produkce Qubus Design Studio.Pro kurátora Nového je letošní Trienále přelomové, protože, jak říká: „Zároveň je tento ročník pro mě speciální v tom, že v této podobě se výstava letos koná naposledy, protože, jak praví hezké české přísloví, třikrát a dost. Příště budeme výstavu TRENDY.DESIGN.PRODUKCE připravovat trochu jinak a bude i jinak vypadat.“Trendy v podání Crystal Creative. V pozadí je zatím prázdná tabule pro návštěvnické hodnocení.Součástí výstavy je letos návštěvnické hlasování o návštěvnickou cenu za nejlepší kolekci. Každý návštěvník dostane ke vstupence tři samolepicí žetony, kterými bude moci na tabulích v příslušných sekcích vyjádřit svůj názor, přičemž je čistě jeho věcí, zda ona tři lepítka rozdělí mezi různé firmy a různé sekce anebo je dá jednomu svému favoritovi.Design, produkce a trend v podání Evans Atelieru.„Já jsem moc ráda za všechny nováčky ve skle, protože přinesli oživení. Co si budeme povídat, v tomto oboru se toho až tak moc nového již vymyslet nedá a firmy, které se zúčastňují opakovaně, vystavují krásné věci, ale většinou to je již něco, co známe. Takže nové firmy přinesly nový pohled,“ odpovídá ředitelka Valečková na otázku, komu by své žetony dala onaVlevo květináč a kompostér v jednom od Detesku, vpravo takové větší přesýpací hodiny v podání firmy DT Glass.

Až si budete výstavu TRENDY.DESIGN.PRODUKCE procházet, určitě vás napadne otázka, jak na tom v současném krizovém období jsou vystavující firmy. Jejich pozice je stížená i tím, že vytvářejí zbytné zboží do značné míry navázané na turistický ruch a k tomu jsou hodně orientované na zahraniční trhy. Vázy Jiřího Vosmíka.Co se týče zejména segmentu bižuterie, Pavel Kopáček, předseda Svazu výrobců skla a bižuterie, situaci vidí takto: „Nyní asi polovina firem jede ve velmi zúženém režimu na 20% až 30% běžné produkce. Ti, kteří provozují obchody, se teprve rozbíhají z nuly. V našem konglomerátu je 9 retailových jednotek a ty se teprve otevírají. Kupříkladu náš Palace Plus je otevřený od 25. května a stále je na dvaceti procentech. Velmi špatně je na tom Praha, některé obchody ani neotevřely. Umarutti, jeden z největších obchodů, skončil úplně. Takže otázkou je, jak se rozběhne turistika a jak se vzpamatuje běžná distribuční síť.“ Z kolekce Gustav Klimt od Hany Šebkové.Navzdory tomu se Svaz dívá do budoucna optimisticky, Pavel Kopáček pokračuje: „Já se řídím heslem připravený vyhrává, prostě nic nevzdávat, to nemá smysl. Takže naše plány na letošek jsou zachovány, ačkoliv jsme je museli přeorganizovat. Klíčové je, že jsme výstavu Křehká krása ponechali v původním termínu a rozsahu. Takže 6. až 9. srpna se těšíme na velkou návštěvnost, ta loňská byla 13 tisíc návštěvníků během čtyř dnů.“Viktoriánská inspirace (produkce) a Černobílé mandaly (trend) firmy REXPO.Dle zájmu o Křehkou krásu na tom firmy nejsou zase až tak katastrofálně, alespoň podle potvrzené účasti, to dokládá organizátor Pavel Kohout: „My jsme dali do 16. června termín garance loňské plochy pro stálé vystavovatele a musím říci, že z nich neubyl ani jeden. Naopak, zatím přibylo osm firem a další o účasti uvažují a vesměs to jsou firmy z našeho regionu.“  Takto vidí trendy MISAMO s.r.o.Až se pokocháte tím, co výrobci považují za trendy a design a co řadí do produkce, určitě si projděte i stálé expozice muzea, protože i ony byly výrazně inovované. Vstup do Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou je rovněž součástí vstupenky do Křišťálového údolí (podrobnosti této akce naleznete na crystalvalley.cz). Trienále Jablonec 2020 bude jistě i tradiční součástí již zmíněné Křehké krásy.Trendový náhrdelník navrhla M. Bartůňková, vyrobil LUCID.Text a foto Mad

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace